گزارش نخستين همايش بين المللي شيخ صفي الدين اردبيلي مركز همايش هاي سازمان اسناد و كتابخانه ملي دوشنبه ۱۶ دي ماه ۹۲

| آبان ۵, ۱۳۹۵ | 0 Comments

مقدمه :

با سفری که چندسال قبل مقام معظم رهبری به اردبیل داشتند، بر معرفی شخصیت شيخ صفي الدين اردبيلي بزرگ تاكيد شد. برای جامه عمل پوشاندن به این سخن مقام معظم رهبری، در هفتصدمین سال درگذشت این شیخ عارف، نخستین همایش بین المللی شیخ صفی الدین اردبیلی برگزار شد. برگزاری این همایش نتیجه سلسله نشست های تخصصی در تهران، اردبیل و کشورهای اروپایی است و پس از تصمیم گیری های لازم، مکان برگزاری این همایش بین المللی در  سازمان اسناد و کتابخانه ملی تعیین شده است.

۴۲ چکیده مقاله از یک سال گذشته به دبيرخانه همايش رسید که اکثر آنها از کشورهای ایران، ترکیه، انگلستان، ایرلند، آمریکا و عراق است. در مجموع ۳۶ مقاله كامل به دبیرخانه واصل شد که از این میان ۳۴ مقاله برگزیده شد و ۲۲ مقاله نیز به زبان های فارسی، عربی و انگلیسی در همایش ارائه شد.

سرلشگر دكتر سید رحيم صفوي دستيار و مشاور عالي مقام معظم رهبري، دكتر صلاحي رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي، آيت الله اراكي دبيركل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي،دكتر رجبي رئيس كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي، دكتر سيد سلمان صفوي رئيس مركز مطالعات و تحقيقات شيخ صفي الدين اردبيلي و آکادمی مطالعات ایرانی لندن، امام جمعه، استاندار و فرمانده سپاه اردبیل و جمعي از شخصيت هاي فرهنگي ايران و جهان در اين همايش حضور داشتند.

در برگزاری این همایش بین المللی علاوه بر سازمان اسناد و کتابخانه ملی، مركز تحقيقات و  مطالعات شيخ صفي الدين اردبيلي، کتابخانه و موزه مجلس شورای اسلامی، سازمان ميراث فرهنگي، دانشگاه تربيت مدرس،  نمایندگی ولی فقیه در اردبیل، سپاه حضرت عباس (ع) اردبیل، استانداری اردبیل، اداره کل ارشاد اردبیل، شهرداری اردبیل، آستان شیخ صفی الدین اردبیلی، ، دانشگاه های محقق اردبیلی و فرهنگیان اردبیل مشاركت داشتنه اند.

گفتني است در  ۴  پنل تخصصی و  همزمان در دو سالن به ارائه ۲۲ مقاله پرداخته شد.

%d9%be%d9%88%d8%b3%d8%aa%d8%b1-%d9%87%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b4-%d8%b4%db%8c%d8%ae-%d8%b5%d9%81%db%8c-%d8%a7%d9%84%d8%af%db%8c-92

تشکیل دبیرخانه و فراهم آوردن مقدمات همایش

از حدود یک سال قبل بنا بر تأکیداتی که مقام معظم رهبری در سفر سال ۱۳۷۹ به استان اردبیل، در نکوداشت یاد و مقام شیخ صفی الدین اردبیلی داشتند، دبیرخانه همایش شروع به کار کرد. مقام معظم رهبری طی دیداری که در مرداد سال ۱۳۷۹ به استان اردبیل داشتند در جمع کثیری از مردم اردبیل فرمودند: «شيخ صفى‌الدّين اردبيلى، برخلاف آنچه كه بعضى گمان مى‌كنند، يك صوفى‌مسلك از قبيل آنچه كه ادّعا مى‌شود، نبود. يك عالم، يك عارف، يك مفسّر و يك محدّث بود. آن‌گونه كه مرحوم علاّمه مجلسى – بنا بر آنچه از او نقل كرده‌اند – ذكر مى‌كند، شيخ صفى‌الدّين اردبيلى در رديف سيدبن‌طاووس و ابن‌فهد حلّى – علماى فقيه و درعين‌حال عارف – قرار داشت و كسى بود كه در كنار علاّمه حلى – در دستگاه شاه خدا بنده – توانستند جوانه‌هاى شيعه را در قرن هفتم و هشتم در اين كشور به‌وجود آورند و پايه فقهى و متين و استدلالى آن را در حوزه‌هاى علميه، رايج كنند. بعد هم فرزندان او عرفاى مجاهد بودند؛ لذا گفته‌اند اردبيل «دارالارشاد» است. يعنى اين‌جا كسانى هستند كه ارشاد به دين مى‌كنند. بحث، بحث دارالارشاد است؛ بحث صوفى‌گرى و كارها و سخنها و دعوي هايى از اين قبيل نيست. بحث بر سر معنويّت دين و معنويّت شيعه و خاندان اهل بيت است.»

در نهایت به یاد و پاسداشت حرمت و مقام این عالم شیعی سترگ، دبیرخانه دائمی همایش بین المللی شیخ صفی الدین اردبیلی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت. همچنین کمیته هایی نیز به منظور پیگیری برگزاری  مطلوب همایش تشکیل شد که شامل کمیته علمی، کیته اجرایی و شورای عالی بودند.

محورهای عمده همایش و ارسال مقالات:

در این همایش بزرگی بین المللی، ۳۱ محور مورد توجه قرار گرفت و در فراخوان ای اعلام شده این محورها برای دریافت مقالات انتخاب شدند:

  1. ۱٫ محیط اجتماعی، سیاسی و فرهنگی عصر سيد صفی الدین اردبیلی اجداد، انساب، اولاد و احفاد سيد صفی الدین اردبیلی ۳٫ سیادت، نژاد و مذهب سيد صفی الدین اردبیلی

    ۴٫ کلخوران محل نشو و نمای عرفان صفویه

    ۵٫ مشخصات کلی تعالیم سيد صفی الدین

    ۶٫ شریعت مبنای عرفان سيد صفی الدین

    ۷٫ اهمیت فقه و شریعت در تعالیم سيد صفی الدین

    ۸٫ تعالیم سيدصفی الدین و تقابل آن با تصوف منفی و عرفان های کاذب

    ۹٫ رابطه شریعت، طریقت و حقیقت از دیدگاه سيد صفی الدین

    ۱۰٫ قرآن و حدیث دو منبع اصلی تعالیم سيد صفی الدین

    ۱۱٫ اخلاق سيد صفی الدین

    ۱۲٫ احوالات و مقامات سيدصفی الدین

    ۱۳٫ کرامات سيد صفی الدین

    ۱۴٫ ذکر، فکر و عمل از دیدگاه سيد صفی الدین

    ۱۵٫ صفات اولیاءالله از دیدگاه سيد صفی الدین

    ۱۶٫ توحید از دیدگاه سيد صفی الدین

    ۱۷٫ سلسله اجازه سيد صفی الدین اردبیلی و رابطه آن با امام رضا(ع)

    ۱۸٫ اهمیت تعالیم سيد صفی الدین از دیدگاه اندیشمندان

    ۱۹٫ اهمیت و قداست بقعه سيد صفی الدین نزد مردم

    ۲۰٫ اهمیت و قداست بقعه ها و مجتمع معنوی کلخوران نزد مردم

    ۲۱٫ جنبش اجتماعی تعالیم و راه سيد صفی الدین و اخلافش

    ۲۲٫ خاندان سيد صفی الدین و سیاست تا ظهور شاه اسماعیل

    ۲۳٫ جهاد های اخلاف سيد صفی الدین

    ۲۴٫ خدمات اجتماعی سيد صفی الدین و اخلاف او تا ظهور شاه اسماعیل

    ۲۵٫ اهمیت و نقش خاندان عارفان مجاهد سيد صفی الدین در تاریخ اسلام

    ۲۶٫ نقش صفویه در احیاء و اشاعه مذهب اهل بیت (ع)

    ۲۷٫ علل مقبولیت جذابیت و اشاعه تعالیم سيد صفی الدین

    ۲۸٫ معماری بقعه سيدصفی الدین

    ۲۹٫ تزئینات بقعه سيد صفی الدین

    ۳۰٫ موقوفات بقعه سيدصفی الدین اردبیلی و اهمیت احیاء آن

    ۳۱٫ مقایسه شخصیتت، تعالیم و نقش سيد صفی الدین با سید بن طاووس، علامه حلی و ابن فهد حلی در احیاء مذهب اهل بیت(ع)

«تاريخ هاي مهم  همایش»

 

تاريخ برگزاري همايش ۱۶ دي ماه ۱۳۹۲

مهلت نهایی ارسال چکیده مقاله ۳۰شهریور ۱۳۹۲٫

 مهلت نهایی ارسال مقاله ۳۰مهر ۱۳۹۲٫

مقاله از طریق پست الکترونیک ذیل ارسال می شد: 

articles@sheikh-safialdin.com

 

 

 

جلسات هماهنگی برای برگزاری همایش

به دلیل داشتن بعد بین المللی همایش و گسترده بودن طیف مهمانان داخلی و خارجی، جلسه های مفصلی برای هماهنگی برگزار شد. این جلسات در سه گروه: ۱- جلسات داخل معاونت ها، ۲- جلسات درون سازمانی و ۳- جلسات بین سازمانی برگزار شد و نتایج آن مورد استفاده در همایش واقع شد.

حضور مشاور رهبر معظم انقلاب، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، معاونان و مدیران ارشد سازمان، رئیس دانشگاه تربیت مدرس، دبیر علمی همایش و رئیس آکادمی مطالعات ایرانی لندن و مدیران و متولیان همایش از داخل و خارج از کشور، از جمله شاخصه های این جلسات پیش از برگزاری همایش بین المللی شیخ صفی الدین اردبیلی بود. در مجموع بیش از ۲۱۰ نفر ساعت جلسه به منظور برگزاری این همایش در سطوح کارشناسی، تخصصی و مدیریتی برگزار شد. بیشتر جلسات هماهنگی برای اسن همایش در دفتر رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی به عنوان یکی از متولیان این بحث و به عنوان میزبان این همایش معظم بین المللی برگزار شد. چگونگی برگزاری

همایش در سطوح دعوت از مهمانان، محتوای مقالات و نشست ها و پنل های تخصصی، سخنرانان همایش و برنامه های اصلی محتوایی از جمله نتایج و بروندادی بود که برگزاری این جلسات در پی داشت.

تصمیمات اخذ شده طی هفته های برگزاری جلسات، به مدیران میانی و کارشناسان منتقل و پس از بحث و بررسی و برگزاری جلسات متعدد در سطح بدنه سازمان، نحوه عملیاتی شدن آن مورد تدقیق و تعمق واقع می شد.

برگزاری نشست خبری پیش از همایش

شش روز قبل از برگزاری همایش، در تاریخ ۱۰ دی ماه ۱۳۹۲، نشست خبری دکتر اسحق صلاحی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، دكتر سيد سلمان صفوي و دبير علمي همايش و دکتر صفی پور دبیر اجرایی همایش در محل سالن کنفرانس حوزه ریاست کتابخانه ملی و با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد. در این نشست دکتر صلاحی بیان داشت: با سفری که چندسال قبل مقام معظم رهبری به اردبیل داشتند، تأکید کردند که باید برای معرفی این شخصیت کارهای بزرگی صرت گیرد و ما برای جامه عمل پوشاندن به این سخن مقام معظم رهبری، در هفتصدمین سال درگذشت این شیخ عارف، برگزاری نخستین همایش بین المللی شیخ صفی الدین اردبیلی را برعهده گرفتیم. وجود شیخ صفی الدین اردبیلی با این تأثیر بزرگی که بر فرهنگ و تاریخ داشته است، برای هر کشوری که دنبال گذشته پرافتخاری می گردد کافی بود. رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی افزود: این سازمان به دنبال پر کردن چنین خلائی بود و برگزاری این همایش شاید بتواند قسمت هایی از شخصیت تأثیرگذار شیخ صفی الدین اردبیلی را

نشان دهد.

همچنین دكتر سيد سلمان صفوي در این نشست خبری بیان داشت:  برگزاری این همایش نتیجه سلسله نشست های تخصصی در تهران، اردبیل و کشورهای اروپایی است و پس از تصمیم گیری های لازم، مکان برگزاری این همایش بین المللی سازمان اسناد و کتابخانه ملی تعیین شد. این استاد دانشگاه لندن در زمینه ابعاد برگزاری این همایش بیان داشت: با فراخوانی که از سوی دبیرخانه این همایش بین المللی که در کتابخانه ملی واقع است، صورت گرفت، ۴۲ چکیده مقاله از یک سال گذشته به دست ما رسیده است که اکثر آنها از کشورهای ایران، ترکیه، انگلستان، ایرلند، آمریکا و عراق است. وی افزود: در مجموع ۳۶ مقاله به دبیرخانه واصل شد که از این میان ۳۴ مقاله برگزیده شد و ۲۰ مقاله نیز به زبان های فارسی، عربی و انگلیسی در همایش ارائه می شود. دکتر صفوی افزود: محورهای اصلی همایش بین المللی شیخ صفی الدین اردبیلی، فلسفه بقعه ایشان از جنبه های هنری و تاریخی و در مجموع حوزه تاریخ، فلسفه و هنر است. همچنین در روز همایش از دو کتاب «عرفان ثقلین» نوشته سلمان صفوی و «تجلی هنر عرفانی در بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی» نوشته حسن یوسفس اردبیلی رونمایی خواهد شد.

دکتر علی اکبر صفی پور دبیر اجرایی نیز بیان داشت: در برگزاری این همایش بین المللی علاوه بر سازمان اسناد و کتابخانه ملی، دانشگاه های محقق اردبیلی، فرهنگیان اردبیل، تربیت مدرس، نمایندگی ولی فقیه در اردبیل، استانداری، اداره کل ارشاد اردبیل، شهرداری اردبیل، آستان شیخ صفی الدین اردبیلی، کتابخانه و موزه مجلس شورای اسلامی و برخی مراکز فرهنگی دیگر هم نقش داشتند.


دكتر صلاحي : شيخ صفي الدين اردبيلي موجب عزت و عظمت ايران شد

رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران با اشاره به تعابير مقام معظم رهبري(مدظله العالي) در خصوص شخصيت شيخ صفي الدين اردبيلي گفت:  شيخ صفي الدين موجب عزت و عظمت ايران شد و اين خاندان عارف مجاهد سبب شد كه ايران به عنوان كشوري متحد، مقتدر و پيشرفته معرفي شود. دكتر صلاحي با اشاره به  زندگي شيخ صفي الدين اردبيلي بيان داشت: اين عارف در سال ۶۵۰ هجري قمري در روستا به دنيا آمد و به تعبير مقام معظم رهبري(مدظله العالي) ايشان عارف مجاهدات ۷۰۰ تا ۷۳۵ هجري قمري در ميدان مبارزه در ايران بود.

وي با اشاره به جايگاه خاص شيخ صفي الدين اردبيلي در نزد مردم افزود: شيخ صفي الدين اردبيلي شاگرد شيخ زاهد گيلاني بودند و از نظر تمكن مالي، نيازي به منصب هاي حكومتي نداشت.  ايشان در كنار عرفاي ديگر، علاوه بر روزه داري، چله داري و شب زنده داري، ملجا و پناهگاه مردم بود.

دكتر صلاحي ادامه داد: در شرايطي كه اسماعيليان و خوارزمشاهيان سقوط كردند و مغولان نيز بر ايران تاختند، تفكر شيعه علوي در جامعه ايراني حاكم شد. تفكر اسلام عام قدرت انسجام مردم و ملت را نداشت و شخصيت شيخ صفي الدين اردبيلي بود كه به تعبير رهبر معظم انقلاب حكومت مركزي معنوي با تفكر شيعه را شكل مي دهد.

وي افزود: تعبير رهبر معظم انقلاب از شيخ صفي الدين اردبيلي در اين خصوص كه وي يك عالم، يك عارف، يك مفسر و يك محدث بود، اين است كه وي نه به چله نشيني صرف و ذكر كه سيره عملي است، پرداخت و نه عرفان نظري را جستجو كرد، بلكه هر دو را جمع كرد.

دكتر صلاحي در پايان گفت: طريقت بدون شريعت راه به جايي نمي برد و شريعت چراغ هاي ما در كور راه ها هستند.

 

دكتر سيد سلمان صفوي و دبير علمي همايش: تفكر شيخ صفي الدين اردبيلي جمع شريعت، حقيقت و سنت نبوي و علوي است

وي با اشاره به هدف اين همايش آن را پيوند نسل قديم و جديد پژوهشگران عرفان و تصوف اسلامي معرفي كرد و افزود: آشنايي نسل جديد با ميراث افتخار اسلامي و تعاليم هدايت بخش مكتب ثقلين از اهداف اين همايش است.

دكتر صفوي رئيس مركز تحقيقات و مطالعات شيخ صفي ادين اردبيلي  با اشاره به تحليل ديدگاه مقام معظم رهبري درباره شيخ صفي الدين اردبيلي، بيان داشت: به تعبير مقام معظم رهبري دوران صفويه دوران طلايي ايران بعد از اسلام است. بحث شيخ صفي الدين بحث دارالارشاد است و كار صوفي گري نيست، بحث معنويت دين و معنويت شيعه و  خاندان اهل بيت است.

سرلشگر صفوي: تحلیل تطبیقی عصر صفویه و انقلاب اسلامی، گویای قرابت ژئوپلتیکی این دو عصر است

سردار سرلشگر یحیی رحیم صفوی، دستیار و مشاور عالی نظامی مقام معظم رهبری در اين همايش گفت: مطالعه تاریخ به ما می گوید اندیشه عارفان واصل به اهل بیت (ع) به دلیل توفیقات الهی، از گستره شعاع و بردی بی نظیر برخوردار بوده و منشاء بروز و ظهور قدرت سیاسی و فرهنگی و تمدن سازی مهمی در طول تاریخ ایران بوده است و از این جهت حضرت امام خمینی (ره) و شیخ صفی الدین اردبیلی به عنوان دو عارف نامی، دارای این شاخصه بوده اند.

وی ادامه داد: از جمله موارد مشابه در دو دوره صفویه و انقلاب اسلامی ایران، ایجاد حکومتی یکپارچه، دارای وحدت ملی و از نظر ایدئولوژی، بر اساس فرامین و دستورات اهل بیت (ع) و ولایت علوی، است. همچنین شکل گیری و ساخت هسته هویتی، که به تولید مدنیت و تمدن سازی نوین ایرانی و اسلامی منتج شد و فضاهای عمرانی و معماری را توسعه بخشید و باعث تبلور هنر ایرانی شد نیز از جمله پیامدهای دیگر این دو حکومت بود. از سوی دیگر توسعه فرهنگ ژئوپلتیک و به اصطلاح توسعه نرم افزاری مکتب تشیع از منطقه خاورمیانه به شمال آفریقا و تا هند و چین، از جمله دستاوردهای مهم دو حکومت شیعی صفویه و جمهوری اسلامی ایران است. دکتر صفوی در ادامه با پر اهمیت خواندن مسئله حفظ تمامیت ارضی توسط صفویه و جمهوری اسلامی ایران، تأکید کرد: در زمان صفویان، این دولت در سه جبهه با توسعه طلبی عثمانی ها، یورش ازبک ها که تا بارگاه امام رضا (ع)، هجوم آوردند و حمله پرتغالی ها، در جنوب ایران، مواجه

شدند و از پس همه هجوم ها برآمدند و در واقع، نظیر آنچه که در دفاع مقدس ۸ ساله رخ داد، در آن زمان هم رخ داد و این مسئله از نظر ژئوپلتیکی اهمیت بسیاری دارد.

 

 

 

آیت الله اراکی، دبیركل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی: عارفانی نظیر شیخ صفی الدین اردبیلی، پیوسته با خدا بودند

آیت الله اراکی، دبیركل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بیان داشت: عرفایی همچون شیخ صفی الدین اردبیلی، با الهام از اهل بیت (ع)، متصل به خداوند بودند و با اذکار بلند و عرفانی خود مسیر عشق الهی را نشان دادند.

وي گفت: اگر عشق الهی در دل شما جاری شود، از رسول خدا پیروی می کنید و با او انس می گیرید و این مسئله ای است که در عارفان ما بسیار به چشم می خورد. دبیركل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، بیان داشت: “یحبکم و یحبون”، خلاصه عرفان حقیقی را به ما یادآوری می کند و آغاز آن را ذکر خدا و تداومش را در وصل می داند. وی ادامه داد: وصل شدن به خط ولایت الهی، به سوی بالا رفتن است و این به سوی بالا رفتن، همان است که ما می گوییم “اللهم صلی علی محمد و آل محمد”.

                                                                وی افزود: صلوات الهی، سلام بر آل یاسین است و نتیجه این حرکت است و در مرحله بعد، مرحله حضور بی حجاب و پرده حاصل می شود که جز نوادر روزگار کسی را یارای رسیدن به این درجه نیست. آیت الله اراکی در پایان سخنان خود، دوری از حق و حقیقت و خداوند را مایه حرکت به سمت باطل دانست و تصریح کرد: هر آنکس که به خدا نپیوندد، به طور طبیعی به باطل خواهد پیوست و این مسئله خلاصه و چکیده عرفان و دین است که عرفای ما به خوبی وقوف به آن داشته اند.

دکتر غلامرضا اعوانی رئیس انجمن بین المللی فلسفه اسلامی: شیخ صفی الدین و خاندان وی دستاوردهای بسیاری برای مذهب تشیع و ایران داشتند

دکتر غلامرضا اعوانی رئیس انجمن بین المللی فلسفه اسلامی، دستاوردهای شیخ صفی الدین اردبیلی و خاندان صفویه برای تشیع و ایران را قابل ستایش دانست و شناساندن خدمات وی به مردم را از اقدامات ضروری برشمرد.

دکتر غلامرضا اعوانی در سخنانی، برگزاری چنین همایشی را هر چند قدری دیرهنگام، ولی مهم توصیف کرد و افزود: در زمینه احیاء فرهنگ تشیع کسی مانند شیخ صفی الدین اردبیلی تأثیر خود را برجای نگذاشت و ما در زمانه حاضر نیازمند شناخت مسیر حرکت وی هستیم. رئیس انجمن بین المللی فلسفه اسلامی در ادامه با طرح سوألی در زمینه چرایی عظمت شیخ صفی الدین اظهار داشت: شیخ صفی الدین و خاندان صفویه وعده های خداوند را به ظهور رساندند و آنچه که رسول خدا (ص) بر آن تأکید کرده بود که همانا محبت اهل بیت بود، احیاء کردند. در جایی که پیامبر فرمودند که من اجری از شما نمی خواهم جز محبت اهل بیت را.

دکتر اعوانی اظهار داشت: این خاندان و سلسله صفویه چند اقدام مهم صورت دادند که احیاء مذهب جعفری و شیعه اثنی عشری، جمع بین ولایت و  عرفان، توجه به علوم مختلف و احیاء علوم و فنون که تأکید شده در دین اسلام است، از جمله مهمترین آنهاست. وي تصریح کرد: هر آنکس که به خدا نپیوندد، به طور طبیعی به باطل خواهد پیوست و این مسئله خلاصه و چکیده عرفان و دین است که عرفای ما به خوبی وقوف به آن داشته اند.

دکتر اعوانی در پایان بر اهمیت داشتن ایرانیان در کلام پیامبر تأکید کرد و بیان داشت: پیامبر بارها فرمودند که سلمان از اهل بین من است وقتی که می بینیم ما از فرزندان سلمان هستیم به این  جمله می بالیم و در جایی دیگر حدیث معروف “علم اگر در ثریا باشد مردانی از ایران به آن دست می یابند” بیان کردند که نشانگر اهمیت این سرزمین و مردمان آن و نقش بسیار مهمشان در ادوار آینده است. 

رونمایی از دو کتاب عرفانی در همایش

“عرفان ثقلین” تألیف دکتر سید سلمان صفوی است که شامل  كليات مباني نظري و عملي عرفان اسلامي، مباني نظري طريقت عرفان صفويه و مباني عملي طريقت عرفان صفويه را شامل می شود.

كتاب ” تجلی هنر عرفانی در بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی”  تالیف دکتر حسسن یوسفی و خانم ملکه گلمغانی زاده و مقدمه دکتر سید سلمان صفوی از سوی مرکز تحقیقات و مطالعات شیخ صفی الدین اردبیلی و آکادمی مطالعات ایرانی لندن است و به توضيح تعالیم طریقت صفویه به بررسی جامع تزئينات كتيبه ای و غيركتيبه ای مجموعه مذهبی امام زاده شیخ صفی الدین اردبیلی به عنوان کانون اصلی نهضت ملی ايران و بزرگ ترین مجموعه خانقاهی آرامگاهی جهان پرداخته و مشتمل بر هفده مقاله در چهار بخش است.

 

 

 

 

دكتر بلخاري: فتوت تشيع مبناي انگيزش مسووليت هاي اجتماعي عرفا در صفويه شد

دكتر بلخاري استاد داتشگاه تهران فتوت ناشي از تشيع را راه نجات تصوف صفويان عنوان كرد و گفت: اين فتوت مبناي انگيزش مسووليت هاي اجتماعي عرفا شد و ميل به جمعيت و جامعه را افزايش داد.

دكتر بلخاري گفت: اميدوارم اين همايش طليعه اي باشد براي شيخ صفي الدين اردبيلي پژوهشي با اين نظر كه چگونه او توانست عرفان را از فرديت خارج كند و به عرصه جمعيت و دولت صفوي برساند.

وي افزود: حقيقت عرفان خزيدن در پستوها و خانقاه ها و تصوف خانه ها نيست، بلكه حقيقت عرفان آن است كه فرد خود را فاني كند تا جمعيتي به رستگاري رسند كه جنبش و نهضت صفويه اين گونه بود.

استاد دانشگاه تهران حكومت صفويه را  اولين حكومت پس از ايران باستان دانست كه تمدن اسلامي و ايراني را با هم تجميع كرد و افزود: شيخ صفي الدين از دل تصوفي كه جمعيت گريز است، يك جمعيت را ساماندهي كرد.

بلخاري در بخش ديگري از سخنان خود به ويژگي هاي شيخ صفي الدين در زندگي و تعاليمش اشاره كرد و افزود: وي حكومت را مبناي صلاح جامعه معرفي مي كند و از دل عرفان جمعي، حكومت شيعي و سياسي قدرتمند تاسيس مي شود.

وي با اشاره به شباهت بين نهضت شيخ صفي الدين اردبيلي و نهضت امام خميني (ره) ادامه داد: صفويه اولين دولتي است كه تمركز در ايران را به وجود آورد و با نگاهي به نهضت امام خميني پي مي بريم كه عرفان حضرت امام نيز از ايشان جدانشدني نبود و توانست حكومتي شيعي مقتدري را در عصر حاضر به سرانجام برساند. وي جمع عرفان و سياستي كه در تمدن هاي ديگر شايعه است، در اين تمدن اصل قرار داد.

دكتر بلخاري در پايان گفت: عرفان جريانات اجتماعي ايران را تلطيف كرد و از دلش صفويه بيرون آمد كه البته پايانش به مانند آغاز شفاف و روشن نبود.

اختتاميه

در پایان این همایش بین المللی، برگزیدگان جوایز خود را دریافت داشتند که در این میان خانم هستی السادات صفوی و آقایان دکتر حسن بلخاری، دکتر حسن یوسفی و محمد زینالی به عنوان برگزیده انتخاب شدند.

هم چنين در اين همايش موسيقي عرفاني و سنتي توسط استاد حسام الدين سراج و استاد عبدالحسين مختاباد اجراشد.

اهداي جوايز به برگزيدگان همايش

 اجراي استاد سراج در افتتاحيه همايش

اجراي استاد مختاباد در اختتاميه همايش

انعكاس “نخستين همايش بين المللي شيخ صفي الدين اردبيلي” در رسانه ها

بيش از ۶ شبكه تلويزيوني و ۳ شبكه راديويي به پوشش اخبار همايش پرداختند. و بيش از ۳۰ خبرگزاري نيز به انعكاس اخبار همايش پرداختند.

برای دانلود گزارش اینجا را کلیک کنید

Filed in: گزارش
×

Post a Comment